Jde o kvalitu, ne kvantitu…

Co je to vlastně Slow fashion? Není ani tak módní trend, jako spíš směr, hnutí chcete-li. Spojení slov „slow fashion“ znamená „pomalá móda“, což je naprosto přesné označení. Tento termín byl použit poprvé v roce 2007 Kate Flatcher z londýnského centra pro udržitelnou módu. Hlavní myšlenkou tohoto hnutí je podporovat lokální designery, fare trade, ekologické materiály a tradiční postupy. A co víc, hlavně neuznává krátkodobé módní trendy a klade velký důraz na nadčasovost a kvalitu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik máte doma nepotřebného oblečení a jak často si musíte nové oblečení kupovat, protože se vám to původní rozpadá? Nebo třeba i nad tím, jak je možné, že jste to triko v obchodě pořídili za neuvěřitelných 90 kč?
Buďte si jistí, že takové produkty do kategorie slow fashion nepatří a modní řetězce, kde jste je zakoupili už vůbec ne.
Do slow fashion se musí zapojit všichni a nestačí pouze pár jedinců. Už i v České republice se tento pojem začíná objevovat čím dál častěji. Lidé si začínají více všímat co kupují a dokonce i přemýšlet nad tím, že to co mají doma ve skříni už několik let ,by se dalo nějakým způsobem přeměnit na něco jiného. Například, když máte doma džíny, které nenosíte, ustřihnete nohavice a uděláte si z toho kraťase, místo toho, aby jste si je šli koupit. V tomto případě splňujete první kritérium – recyklace.

Dalším takovým kritériem jsou bio materiály. Možná jste se už v nějakém módním řetězci s tímto označením setkali. Bohužel jde ale často o jakousi trendy nálepku daného výrobce. Pokud se totiž podíváte na složení daného produktu, ve většině případů zjistíte, že příměs, například bio bavlny, je velice nízká.
Pokud bychom opravdu chtěli produkt, který je výrobený z bio materiálu, museli bychom se většinou obrátit na nějakého lokálního návrháře. Například Zuzana Běhalová Sedmidubská tvoří své modely převážně ze 100% bio bavlny.
Bylo by až pošetilé, kdybychom očekávali, že produkty vyrobené z bio materiálů by vycházely cenově stejně s produkty nadnárodních fast fashion korporací. Je třeba si uvědomit, že kupujete něco, co má opravdu svou cenu, co vám vydrží déle a kvalita je hlavním pilířem daného produktu. Také si můžete být jistí, že to vyráběli lidé, kterým za to bylo poctivě zaplaceno a neušili toho tuny, jako nějaké stroje.

Dalším důležitým předpokladem pro slow fashion jsou lokální výrobci a návrháři. My v Rebelion store věříme, že podpora lokálních návrhářů je velice důležitá. Na tomto pilíři je víceméně celý obchod postaven. Našim cílem bylo mít obchod alespoň z 90% zaplněn slow fashion módou. Slow fashion znamená také to, že oblečení je více nadčasové a není IN pouze na jednu sezónu.

Možná nejdůležitější myšlenkou hnutí slow fashion je ekologický dopad díky masové výrobě a ocenění za lidskou práci. Než si koupíte nějaký kousek oblečení v nadnárodním fashion řetězci, zkuste se podívat, kde bylo oblečení vyrobeno. Bohužel, je naprostou samozřejmostí, že většina věcí je vyrobena v nejchudších zemích třetího světa za kritických podmínek pro švadleny. Zapomenout bohužel nesmíme ani na některé evropské země a Turecko. Mnozí z vás si budou pamatovat švédský dokument, kdy byli vysláni 3 blogeři do kambodžské textilky, aby viděli, v jakých podmínkách tam lidé pracují. Pokud pomineme to, že se po pár dnech zhroutili, nám utkvěla v mysli jedna věc. Švadlena, která vykládala o tom, že už 20 let šije jeden stejný šev na rukávu…
Bohužel je to běžnou praxí a snahou slow fashion je omezit toto vše na minimum. Samozřejmě, váš názor je váš a nikdo vám ho nevezme a nemůže, ale zkuste se nad tím zamyslet, až budete kupovat další triko za úžasných 90 kč.

2 replies on “Slow Fashion

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *